Welkom op de website van Erik Janse (tenor)
over Erik Janse
recensies
Stark gefordert war der Evangelist, der Tenor Erik Janse, der als Erzähler der biblischen Geschichte glänzend durch die Passion führte. An manchen Stellen zart und – wo gefordert – hoch dramatisch.
bron: Rheinische Post, Wolfgang Dahms (Matthäus Passion in Kleve, 2015)
foto's
Foto's optredens Erik Janse.
Koren en ensembles
Erik is sinds 2014 actief als freelancer bij het koor van de Nationale Opera. Hij zong daar in de prachtige operaproducties:
- Faust (Gounod)
- Lohengrin (Wagner)
- Il Trovatore (Verdi)
- Il viaggio a Reims (Rossini)
- Chovansjtsjina (Mussorgsky)
- Die Entführung aus dem Serail (Mozart)
- Prins Igor (Borodin)
- Rigoletto (Verdi)
- La Forza del Destino (Verdi)
- Gurrelieder (Schoenberg)
- Jenufa (Janacek)
- Il Barbiere di Siviglia (Rossini)
- Juditha Triumphans (Vivaldi)
- Nabucco (Verdi)
- (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, Weill - uitvoeringen geschrapt i.v.m. Covid-19)
- Der Freischütz (Weber)
- Carmen (Bizet)
CV
De tenor Erik Janse soleert veel in oratorium, lied en opera.
Naast de tenor-aria's in beide Bach Passionen heeft hij de aria's uit meer dan 80 Bach-cantates gezongen, waaronder de solocantate voor tenor in de Utrechtse Dom. Hij trad diverse malen als solist op in de Messiah van Händel, in diverse Missen en het Requiem van Mozart. Een hoogtepunt blijft vertolking van de Evangelist in de Bach-Passionen.
Romantisch repertoire voerde hij uit zoals de Petite Messe Solennelle (Rossini), het Requiem van Verdi, de Messa di Gloria (Puccini), de Misa Criolla ( Ramirez), de Elias ( Mendelssohn), de Messe Solennelle (Gounod), de Nicolas cantate (Britten) en het Oratorio de Noël (Saint-Saëns). Ook hedendaags werk zong hij met orkest zoals Nova Zembla van Sylvia Maessen, Orkestliederen en Vasalisliederen van Gijs Meeusen, de Jona-cantate van Van der Mullen en Nunc Dimittis van Helmuth Barbe.
Bij de Nationale Opera verzorgde hij met de pianist Maarten Hillenius succesvolle lunchconcerten met liederen van Liszt (2015), van Mendelssohn (2017) en met pianist Ad Broeksteeg liederen van Debussy (2019). Ook voerde hij de liedcycli Dichterliebe van Schumann, de Schöne Müllerin en de Winterreise van Franz Schubert uit.
Erik zingt sinds 2014 als freelancer bij diverse producties in het koor van de Nationale Opera. Hij voerde als solist concertant grote operarollen uit zoals de titelrol Don Carlos van Verdi in Vredenburg (2020) en eerder opera's van Bellini en Barber. Ook treedt hij regelmatig op met vele solo-aria's en duetten.
Erik studeerde zang bij Sasja Hunnego, Pierre Mak, Evert Jan Nagtegaal en Marcel Reijans en wordt nu gecoacht door Frank van Aken.
download cv voor tekstverwerker (rtf)
of deze foto met vermelding van de fotograaf Ruben Jorksveld
repertoire
Hieronder staat een selectie van zijn solorepertoire (vooral uitgevoerde werken zijn vermeld).
Het liedrepertoire is hier opgenomen. Vele bekende opera-aria's van Mozart, Donizetti, Puccini, Verdi enzovoorts die ook deel uitmaken van zijn repertoire zijn in deze lijst opgenomen.
Oratoriumrepertoire
Bach, J.S
- , waaronder de volgende 81 uitgevoerd: BWV 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 30, 36, 37, 38, 41, 45, 46, 48, 55, 60, 61, 63, 66, 67, 70, 73, 74, 78, 80, 88, 92, 93, 94, 96, 97, 102, 104, 105, 106, 107, 109, 111, 113, 116, 117, 123, 125, 126, 127, 128, 131, 133, 135, 137, 138, 139, 140, 144, 148, 149, 153, 156, 157, 159, 161, 165, 167, 179, 180, 181, 183, 186, 188 en 196. Ook de wereldlijke jachtcantate BWV 208
- aria's Matthäuspassion, Johannespassion (ook de versie uit 1725), Weihnachtsoratorium, Hohe Messe, Magnificat, Messe in g BWV 235, Osteroratorium BWV 249
- evangelist Matthäuspassion, Johannespassion
Bach, Joh. Christoph
- cantate Meine Freundin do bist Schön
- Herr, wende dich und sei mir gnädig
- Die Furcht des Herrn
Bach, Heinrich
- Ich danke dir, Gott
Barbe, Helmuth
- Nunc Dimittis (1958)
Boccherini
- Stabat Mater (1801)
Britten
- St. Nicolas cantata
Caldara, Antonio
- Missa dolorosa
- Salve regina
Charpentier
- Messe de Minuit
Chilcott
- Requiem (2010)
Dvorak
- Stabat Mater
- Mis
- Requiem
Durante
- Magnificat in Bes
Gounod
- Messe solennelle de Sainte-Cécile
Graupner
- Magnificat in C
Händel
- Messiah
- Judas Maccabeus
- Utrecht Jubilate
- Utrecht Te Deum
- Te Deum in D (HWV 260)
- Chandos Anthem nr. 11 Let God arise
- O Praise the Lord with one consent (HWV 254)
Haydn
- Die Schöpfung /The Creation
- Die Jahreszeiten
- Stabat Mater
Hindemith
- 3 kerstmotetten
Jommelli
- Requiem
Maessen, Sylvia
- Nova Zembla
Maunder
- Bethlehem
Mendelssohn
- Elias
- Paulus
- Psalm 95
- Psalm 115
Monteverdi
- Mariavespers
Mozart
- Requiem
- Grote mis in c KV 427
- Krönungsmesse KV 317
- Spatzenmesse KV 220
- Missa Brevis in G
- Missa Brevis in Bes KV 275
- Missa brevis in D KV 194
- Vesperae solennes de confessore KV 339
- Litaniae de venerabili altaris Sacramento KV 243
- Alma Dei Creatoris KV 277
- Jona-cantate
- Cantate De verloren zoon
- Weinachtsoratorium opus 5
- Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Johannem (1982)
- Messa di Gloria
- Messa di Gloria
- Vespers
- Misa Criolla
- Petite Messe Solennelle
- Stabat Mater
- Messa di Gloria
- Oratorio de Noël
- Requiem
- Mis in G, D.167
- Stabat Mater, D.383
- Weihnachtshistorie
Stainer
- Crucifixion
Telemann
- Nun komm der Heiden Heiland
- Ich danke dem Herrn von ganzem Herzen, psalm 111, voor soli, gemengd koor en orkest (TWV 7:14)
Tippett
- A Child Of Our Time
Vaughan Williams
- Mass in g minor
Verdi
- Requiem
Vivier
- Glaubst du an die unsterbliche Liebe?
repertoire details
Mozarts Grote mis in c is bekend in de versies van:
- Schmitt uit de oude Peters uitgaven. De tenorsolo 'Et in spiritum sanctum' is een Allegro non troppo in 3/4.
- Maunder uit 1988, Carus uitgave 40.620. Dezelfde tenorsolo is geheel afwezig.
- Robert Levin uit 2005, Carus uitgave 51.427. Dezelfde tenorsolo is geheel afwijkend een flinke collaratuur aria, oorspronkelijk voor sopraan 'Tra l'oscure ombre funeste' uit het werk David Penitente KV 469 uit 1785.
De laatste twee voerde ik uit, de eerste ken ik ook maar zal naar mijn verwachting minder vaak klinken in de toekomst.